دوره حسابداری در آژانس های خدمات مسافرتی - مرکز آموزش های خانه صنعت ومعدن البرز
7929
rtl,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-7929,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-3.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
 

دوره حسابداری در آژانس های خدمات مسافرتی

دوره حسابداری آژانس های مسافرتی چه دوره ای است؟

در دنیای امروز که هر روز شکل تازه ای از ارتباطات اقتصادی به وجود می‌آید و افراد و شرکتها و مؤسسات با یکدیگر در ارتباط می‌باشند و تغییرات مالی آنها بر یکدیگر تأثیر دارد و روز به روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود این عوامل باعث می شود که نقش حسابداری به عنوان فراهم کنندگان اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان بیشتر مشخص گردد.با توجه به حجم صورت های مالی در آژانس های مسافرتی، وجود سیستم مناسب حسابداری بسیار مهم و اساسی است، که در این دوره به معرفی و روند کاری آنها میپردازیم.

درباره دوره حسابداری آژانس های مسافرتی:
آژانس های هواپیمائی نماینده هواپیمائی هستند و فقط حکم واسطه رو دارد (=دفتر نمایندگی هواپیمائی) مبلغ مالیات و عوارض ذکر شده در بلیط های هواپیمایی عملا” مربوط به شرکت هواپیمایی بوده نه آژانس هواپیمایی … آژانسهای هواپیمایی درصدی از مبلغ بلیط را بابت کارمزد فروش دریافت می کنند ، معهذا در هنگام ارسال صورتحساب به شرکت هواپیمایی موظف هستند ارزش افزوده کارمزد فوق الذکر را نیزاز شرکت هواپیمایی مربوطه مطالبه نمایند

حساب دریافتنی از شرکت هواپیمایی شامل در آمد خود شرکت هواپیمایی از فروش بلیط به همراه ارزش افزوده درآمد فوق الذکر می باشد.

به جهت اهمیت واحد فروش و بازاریابی شاید تمرکز مدیران آژانس ها معطوف بر واحدهای مذکور باشد اما با نگاهی متفاوت و از جنبه دیگر اهمیت واحد مالی و حسابداری (که در حال حاضر در دنیا قلب واحدهای تجاری محسوب می شود) بیش از دیگر واحدها می باشد.
می توان گفت، علت این کم توجهی همان شکل سنتی اداره آژانس ها توسط مالکین است که هر آنچه می فروشند با کسر هزینه های ظاهری، مابقی را سود تلقی کرده و اینطور می پندارند که واحد تجاری آنها درآمدزا و فعال است اما با آگاهی از ویژگی های یک واحد حسابداری اثربخش حتماً نظری متفاوت پیدا خواهند کرد. چرا که باتوجه به رشد فزاینده این صنعت و همراه شدن تکنولوژی و فناوری های روز با آن، سیستم های سنتی مدیریت دیگر جوابگو نخواهد بود.

سابقه وجود آژانسهای گردشگری در ایران به سال ۱۳۱۹ برمی گردد که بعدها درسال ۱۳۳۰به مرور آژانسهای مسافرتی به شکل امروزی شکل گرفتند. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ آژانس مسافرتی در ایران دارای مجوز الف، ب و پ از ماده ۱ آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات گردشگری انفرادی یا ترکیبی مشغول به کار
می باشند.
اداره آژانسهای مذکور عمدتاً به شکل سنتی می باشد و در اکثر آنها مدیران همان مالکان آژانس هستند. ساختار آژانسها شامل قسمت های مختلف از جمله فروش بلیط، تور، رزرواسیون، ویزا و مالی می باشد.

ایجاد واحد حسابداری داخلی در شرکت ها
به جهت اهمیت واحد فروش و بازاریابی شاید تمرکز مدیران آژانس ها معطوف بر واحدهای مذکور باشد اما با نگاهی متفاوت و از جنبه دیگر اهمیت واحد مالی و حسابداری (که در حال حاضر در دنیا قلب واحدهای تجاری محسوب می شود) بیش از دیگر واحدها می باشد.

می توان گفت، علت این کم توجهی همان شکل سنتی اداره آژانس ها توسط مالکین است که هر آنچه می فروشند با کسر هزینه های ظاهری، مابقی را سود تلقی کرده و اینطور می پندارند که واحد تجاری آنها درآمدزا و فعال است اما با آگاهی از ویژگی های یک واحد حسابداری اثربخش حتماً نظری متفاوت پیدا خواهند کرد. چرا که باتوجه به رشد فزاینده این صنعت و همراه شدن تکنولوژی و فناوری های روز با آن، سیستم های سنتی مدیریت دیگر جوابگو نخواهد بود.

از نظر استانداردهای حسابداری تنها تعداد محدودی از آژانسها دارای سیستم های مدرن حسابداری و نظم مالی هستند. در اکثر آنها به دلیل عدم وجود نظام مالی و حسابداری نمی توان گزارشات قابل قبولی را استخراج کرد. با نگاه سطحی به سیستم اداره آژانس های مسافرتی عمدتاً پردرآمد و فعال به نظر می رسند، اما شاید اگر استانداردهای حسابداری را در آنها بکار بگیریم و میزان حاشیه سود و نهایتاً سود و زیان دوره های مختلف آنها را محاسبه کنیم به نتایج متفاوتی دست پیدا کنیم.

اولین نتیجه این کار می تواند شفافیت عملکرد مالی و همچنین مشخص شدن حاشیه سود محصولات قابل ارائه در آژانس ها باشد.
متعاقب آن می توان بهای تمام شده محصولات ارائه شده را به درستی محاسبه کرد تا بتوان با کنترل هزینه ها و مدیریت برنامه ها بهای تمام شده را کاهش داد و علاوه بر کاهش قیمت فروش با حفظ حاشیه سود بالا، می توان به رقابت در بازار پویای گردشگری پرداخت.

لازمه این کار در اختیار داشتن نیروهای متخصص و ابزار مناسب کار است که در آمیختن آنها با هم می تواند اثر بخش و مفید باشد. همچنین مکمل این موضوع ایجاد واحد حسابرسی داخلی در شرکت ها می باشد که به تازگی در اکثر شرکت های موفق شاهد برپایی این واحد هستیم که بر مدیریت برنامه ریزی های شرکت ها و کنترل و اعمال نظارت بر عملکردهای آنها، تاثیرات فراوانی دارد. استقرار واحد حسابداری اثر بخش طی مراحل ذیل شرح داده شده است:
– گام نخست در استقرار واحد حسابداری ساختار سازمانی این واحد است که می بایست با در نظر گرفتن ویژگی های این صنعت و طبق الگوی مناسب ساختار مورد نظر را تهیه کرد.

به طور معمول در راس این ساختار مدیر مالی قراردارد و در زیرشاخه های آن به نسبت گستردگی و میزان عملکرد واحد تجاری، رئیس حسابداری، کارشناس مالی و صندوقداران قرار می گیرند.

– سپس با تشریح اهداف و چشم اندازهای مورد نظر می بایست تقسیم وظایف صورت گیرد که لازمه آن در نظر گرفتن تخصص، تجربه و توانمندی نیروهاست، ضمن اینکه تعریف کدینگ حسابداری (چگونگی طبقه بندی حسابها) برای این منظور ضرورت دارد.

– نهایتا با دراختیار گرفتن این ابزارها و هدایت درست آنها می توان در جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده واحد تجاری حرکت کرد.
علاوه بر موارد فوق سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های تجاری، امروزه توانسته است جایگاه خود را پیدا کرده و تاثیر مناسبی بر تصمیمات مدیران شرکت ها بگذارد.

فصل اول

  • اصول اولیه حسابداری
  • اصطلاحات حسابداری
  • حساب(account):
  • دارایی(Asset):
  • انواع موسسات اقتصادی
  • انواع  شاخه های حسابداری
  • حسابداري صنعتي
  • حسابداري مالي
  • حسابداري دولتي
  • حسابداري مديريت
  • حسابداري منابع انساني
  • حسابداری سیستمها
  • حسابداری موسسات غیر انتفاعی
  • حسابداری اجتماعی
  • استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری
  • دوره مالی
  • چرخه حسابداری (Accounting  cycle

فصل دوم

  •  کلیات دفاتر خدمات مسافرتی
  • آشنایی با آژانس هواپیمایی
  • شرایط و ضوابط افراد حقیقی
  • محاسبه هزینه تورهای خارجی
  • تورهای داخلی
  • انواع آژانس ها و یا دفاتر خدمات مسافرتی موجود در ایران
  • مدیریت آژانس هوایی
  • امکانات کلی نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • بخش مدیریت نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • بخش صندوق نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • بخش روند اداری هتل نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • بخش روند اداری پرواز و بلیط نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • بخش روند اداری ویزا نرم افزار حسابداری و اتوماسیون آژانس مسافرتی
  • مديريت نرم افزار اینترنتی رزرو تور ؛

فصل سوم

  • شرح سیستم نرم افزار آژانس مسافرتی
  • چارت سازمانی و هدف از ایجاد محلی براي فروش و رزرو بلیط آژانس مسافرتی
  • تجهیزات و امکانات موجود
  • فرایند صدور درخواست رزرو و صدور بلیط
  • گزارشات سیستم
  • کاستیها و محدودیتهاي سیستم اطلاعات آژانس
  • نیازمندیهاي مساله جهت طراحی نرم افزار صدور و رزرو بلیط
  • کاربران سیستم نرم افزاري رزرو و فروش بلیط
  • ذینفعان نرم افزار
  • اطلاعات و نیازمندیهاي مربوط به ثبت مشتریان
  • اطلاعات مربوط به مدارك تحصیلی
  • اطلاعات مربوط به ثبت نام کارمندان واحد صدور
  • اطلاعات اصلی مربوط به شرکت درخواست کننده نرم افزار
  • اطلاعات مربوط به شرح رزرو بلیط
  • اطلاعات مربوط به فروش و یا رزرو بلیطها
  • اطلاعات مربوط به نحوه پرداخت وجوه بلیطها
  • نکات مربوط به پرداختها
  • اطلاعات مربوط به روش حمل یا ارسال بار

فصل چهارم

  •  رسم و بررسی نمودار جریان داده ها و بررسی نمودارهای ERD وER
  • ERD  نمودارهاي
  • نمودار نیازمندیهاي سیستم رزرو و فروش بلیط
  • نمودار فیزیکی اولیه
  • نمودار زمینه اي
  • مشخص نمودن محدوده سیستم:
  • تبدیل موجودیتهاي فیزیکی به فرآیندها

فصل پنجم

  • قوانین صدور بلیط
  • قوانین عمومی
  • مقررات خرید ، تعویض و استرداد بلیت پروازهای داخلی
  • انتقال بلیت: انتقال بلیت به فرد دیگری برای انجام سفر امکان پذیر نمی باشد
  • مقررات خرید؛ استرداد و تغییر برنامه بلیت پروازهای خارجی
  • مقرارت خرید و استرداد بلیت چارتری پروازهای داخلی
  • مقررات خرید و استرداد بلیت چارتری پروازهای خارجی
  • مقررات خرید ، تعویض و استرداد بلیت پروازهای داخلی
  • مقررات خرید و استرداد بلیت چارتری پروازهای خارجی
  • بلیط هواپیما
  • رزرو بلیط هواپیما
  • قیمت بلیط هواپیما
  • انواع کلاس پروازی
  • زمان خرید بلیط هواپیما
  • تخفیف بلیط هواپیما
  • میزان بار در سفر هوایی
  • شرایط پس دادن بلیط
  • نکاتی درباره مسافرت های هوایی
  • صدور مجوز خدمات زيارتي بند (پ)
  • وظایف مدیر فنی بند الف
  • سیستم های رزرواسیون
  • سیستم آمادئوس
  • نرم افزار رزرواسیون پرواز داخلی
  • نرم افزار رزرواسیون هتل

فصل ششم

  •  حسابداری سیستم آژانس مسافرتی
  • حسابداری پکیج های تور
  • حسابداری فروش تور
  • سیستم حسابداری ثبت قرارداد چارتر هتل
  • ثبت مسیرهای پروازهای چارتر

نحوه برگزاری دوره: مجازی

مدت دوره:  80 ساعت

مدرس دوره: مدرسین مرکز

گواهینامه پایان دوره: ملی/بین المللی

شهریه دوره:  190,000 تومان

لطفا پکیج و گواهینامه مربوطه را انتخاب نمایید.

انتخاب پکیج

[purchase_link id=”7928″ style=”button” color=”orange” text=”اضافه به سبد خرید”]

انتخاب گواهینامه ملی

[purchase_link id=”7765″ style=”button” color=”green” text=”اضافه به سبد خرید”]

انتخاب گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی INOCERT کانادا برای دوره های کمتر از 80 ساعت                    50دلار

گواهینامه بین المللی INOCERT کانادا برای دوره های بیشتراز 80 ساعت                   70دلار

گواهینامه بین المللی ACS آمریکا(ثبت در سایت ACS آمریکا )                                   75دلار

گواهینامه بین المللی ACS آمریکا(با مهر و تایید فدرال آمریکا )                                   155دلار

در صورت تمایل برای انتخاب گواهینامه بین المللی با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

026-342001800

ترجمه رسمی گواهینامه با تاییدیه دادگستری

[purchase_link id=”7498″ style=”button” color=”orange” text=”اضافه به سبد خرید”]

موارد دریافتی شما

دسترسی به محتوای آموزشی آنلاین

گواهینامه پایان دوره معتبر

لوح ویژه گواهینامه

بسته آموزشی مالتی مدیا